maandag 31 oktober

31 oktober 2011 - Jabalpur, India

Vanmorgen dus heel vroeg op voor de één na laatste safari.

We hebben de tijger gezien !!!

Daar hebben we 2 versies over, maar we zullen beginnen bij het beging, zowel voor de 1e als de 2e versie.

Om kwart voor 6 moesten we aansluiten bij de enorme rij jeeps voor het safaripark.

Eerst het paspoort controleren, dan betalen, dan nog een keer controleren en als het dan licht wordt (om 6.15 uur) kunnen we het park in. Al gauw gaat de colonne zich splitsen en we rijden zo’n 2 uur zonder iets bijzonders te zien. Die herten, pauwen, apen kennen we nu wel en al die prachtige spinnenwebben mogen ze hier ook wel houden. We zagen nog wel teak-bomen, veel varens en mooi gevormde bomen.

Toen gingen we de meegebrachte lunch opeten in een grote schuur. Daar werd gevraagd wie er op de olifant wilde, want dat was de bedoeling als er een tijger gespot zou worden.

Rob en ik hadden ons uit voorzorg opgegeven, maar eigenlijk wilde ik het niet. Toch heb ik mijn kop tegen de wind in gegooid, of mijn kont tegen de kribben, hoe je het ook noemen wilt, en we zijn gewoon gegaan.

We zijn met z’n allen naar de olifanten gereden, want die zouden ons naar de tijgers brengen. Hiephiep hoera, het lukte allemaal. Ik kon op de olifant klimmen en we zagen inderdaad een tijger liggen. Pfffff eindelijk toch gelukt. Bijna al onze groepsgenoten hebben hem ook gezien.

Dit is versie één.

We zagen in de verte een paar olifanten staan met een heleboel jeeps in de buurt. Onze chauffeur vertelde ons dat daar tijgers zaten. Die wilden we natuurlijk zien. Nou, dat kwam goed uit, want daar hadden we ons voor opgegeven. Onze chauffeur wist hoe dat allemaal in z’n werk ging; even betalen, hij regelde het wel.

Dat ging allemaal gesmeerd en we zijn richting olifanten gereden. Daar stonden mahoods met een trappetje klaar, zodat je op de olifant kon klimmen. Daarna ging hij richting tijger, die een paar meter verderop in de struiken lag. Omdat één olifant opgewonden werd en nogal kabaal maakte, heeft de tijger z’n kop omhoog gedaan. Dat was alles!

Dit is versie twee.

Daarna hebben we nog een uur rondgereden en alleen nog maar 2 enige uiltjes gezien.

Wij allemaal vinden dat het één groot toneelspel is, dat die tijger daar neergelegd is, verdoofd en wel, want hoe kan je anders met al die mensen op een paar meter afstand van dat beest staan? En waarom staan toevallig die olifanten daar, compleet met trappetje??

Het is een schertsvertoning vinden we en ik weiger ook nog langer mee te doen met die onzin. Ga vanmiddag dus niet meer mee. Rob nog wel. De chauffeurs beweren dat het allemaal toeval is, dat die olifanten wel achter de tijgers aanlopen, maar volgens mij is het andersom. En gaat het, zoals gewoonlijk alleen maar om de Roepies.

Aan het eind van dit verhaal zal blijken of Rob vanmiddag tóch nog “tijgers in het wild” heeft gezien

We hebben geprobeerd om te dongelen, maar dat lukt echt niet. Er zijn hier geen satellieten, denk ik. Het wordt dus morgen allemaal verstuurd als we weer in Delhi zijn. Jammer, maar helaas.

Rob heeft geen tijgers meer gezien!!! Overigens stond een bord bij de olifanten:

Tijgershow !!!

Nog wel een hele leuke foto van 3 uiltjes.