vrijdag 21 oktober "weetjes"

24 oktober 2011 - Fatehpur Sikri, India

Omdat we vandaag en morgen geen internet hebben voegen we wat “weetjes’ toe aan dit reisblog.

-      Veel vrouwen bedekken hun gezicht met hun sari. Dit is uit respect voor mannen.

-      Er is ook een “purda-systeem”,  die vrouwen blijven gewoon thuis.  Hun mannen hebben daardoor wel veel aanzien. (dat betekent dat mannen alleen de kost kunnen verdienen!).

-      Onderweg moesten we heel lang stoppen voor een treinovergang. En dat is nou net ietsjes anders dan bij ons. Je wacht gewoon een uurtje, want ééns komt er een trein voorbij. Als dan die trein komt, zie je ook wat. Bomvol, tot aan de nok

–en zelfs bovenop de nok-  veel mensen, heeeeeel veel mensen. Daarna toch nog even wachten; er kan nóg een trein komen. Dat was nu even niet het geval, maar de file was enorm. Dus, veel getoeter, veel gefriemel, zwaaiende kinderen, nog meer getoeter maar eindelijk konden we onze reis voortzetten.

-      Onderweg werd ons uitgelegd, wie de belangrijkste goden en godinnen zijn. De godin met het olifantenhoofd is de godin van het geluk. Die zullen we onthouden!  Helemaal kort door de bocht komt het hierop neer: “het goede moet altijd het slechte overwinnen”.

-      We zagen ook veel mensen lopen met een takje van de “neemboom”  in hun mond: ze poetsen daarmee hun tanden. Er zitten geneeskrachtige kruiden in de takken van die bomen. Eigenlijk is het overal goed voor.

-      De kameel is het symbool van de liefde:  wie van een kameel houdt, kan van iedereen houden!

-      Er reed een grote blauwe tankwagen voorbij. Die brengt water bij de mensen. Telkens als die stopte, kwamen er veel mensen op af.

-      We reden door het plaatsje TILIONA, waar het Barefoodcollege staat.  Dit blotevoetencollege wordt geleid door vrijwilligers en is bestemd vooral voor mensen, die zonder tradities opgeleid willen worden. Overdag wordt er gewerkt en ’s avonds kunnen (vooral vrouwen)  naar college.    Er worden veel vrouwen opgeleid tot ingenieur. Zij vinden dan werk in de waterbouw. Denk aan b.v. waterpompen.

We kwamen ’s middags aan in Rantambore.  Van hieruit gaan we naar de tijgers. Maar, …………….. eerst hebben we een middag vrij. We hebben met een groep mensen heerlijk bij het zwembad liggen/zitten luieren. Ik heb wel aan het thuisfront gedacht ;)

Morgenochtend om 6.30 uur gaan we de jungle in voor de eerste safari.  ’s Middags is er nog één en we blijven daarna nog een nacht hier. We zitten in een leuk hotel, het is wel een beetje vergane glorie, want Rob en ik vroegen ons eerst af, waarvoor die emmers en dat krukje dienden, die in de badkamer staan.    Nu vragen we ons dat niet meer af.

Er is een beeldige ouderwetse waskom en een klein w.c-tje. Die waskom heeft geen bodem en die w.c. ………. Tja vul maar in mannen van onze familie.   Nu moeten we er alleen nog achter komen waar dat krukje voor dient. Enig idee???                              Zoals we gisteren al meldden, is het leuk om reacties terug te lezen van jullie. We houden ons dan ook nog steeds aanbevolen.

Inmiddels weten we ook dat Gadhaffi niet meer onder ons is en dat het een beetje koud is?? Regent het ook nog? Acherm, wat sneu.  Wij gaan verder met genieten en hopelijk krijgen jullie dit over een paar dagen te lezen.

Adieu allemaal, tot lezens, schrijvens, horens, ziens.

Rob en Truus ,

1. Amber:
    25 oktober 2011
    Dat krukje is om je af te zetten wanneer je op de wc zit, je zit dan echt in de poep houding......
  2. Tim:
    1 november 2011
    "Inmiddels weten we ook dat Gadhaffi niet meer onder ons is en dat het een beetje koud is??"
    Ja, hij is koud en nog letterlijk ook want hij ligt in een koelcel :)