maandag 24 oktober

24 oktober 2011 - Fatehpur Sikri, India

Om 6.15 uur vertrokken naar vogelreservaat. Vanuit de bus zijn we over gestapt in een riksja. We hebben gezien: héééél veel ooievaars, jakhals, herten, schildpadden  en natuurlijk veel vogels.

Na de lunch zijn we vertrokken naar Agra. We zijn bij de spookstad Fatehpur Sikri geweest en hebben de tombe bekeken van Akbar.

Akbar had vroeger 3 vrouwen en aangezien hij zich verdiepte in verschillende religies was één van die vrouwen een hindoe, de tweede een moslim (zijn lievelingsvrouw) en de 3e was een katholiek.. Voor alle drie die vrouwen liet hij paleizen bouwen, maar zijn lievelingsvrouw had het grootste paleis. Zij heeft hem ook een zoon geschonken, maar die zoon heeft hem later notabene gevangen gezet.

Die akbar zorgde ook voor spelen, maar hij sprak ook recht.

Op de binnenplaats waar dat gebeurde stond altijd zijn lievelingsolifant.  Wanneer er nu iemand zoveel straf verdiende, dat hij gedood moest worden, trapte die olifant hem dood.

Natuurlijk was het ook allemaal pracht en praal, dat was vroeger zo en eigenlijk is het nu nog zo.

De paleizen zijn opgebouwd in rode zandsteen, alledrie die vrouwen hadden ook alledrie verschillende bouwstijlen.

Later gingen we naar de moskee (jaja, je schoon/moeder in een moskee), waar een heilige lag opgebaard. We gaan er maar vanuit dat het een heilige was, want meer dan een hoop doeken hebben we niet gezien.

Voor het betreden van de moskee kregen we allemaal een draadje, die we vervolgens konden vastknopen tijdens het doen van een wens. Deze wens komt gegarandeerd uit!!!!!

Het krioelde er weer van de bedelende kinderen, heel erg zielige honden en heel veel mensen die troost zochten.

Ik vind dit (behalve die troostzoekende mensen) een vreselijk schouwspel en ik was toch al niet zo lekker.

Ben heel blij met een schitterende kamer in een megagroot hotel. Ga nu even douchen en gelukkig hebben ze hier wel Wifi, zodat we alle achterstallige berichten kunnen doorsturen  met de bijbehorende foto’s.

We zijn ook heel benieuwd naar jullie reacties.

(gelukkig voor Suzanne en Luuk is deze dag ook weer bijna voorbij. Heel veel beterschap gewenst en liefs van ons uit donker India.)

1. Marije:
    Hoi hoi,

Jullie kunnen altijd nog een 2de carriere beginnen, de verhalen zijn vermakelijk!
    Heb hetgoed en geniet van het mooie hotel. Hopelijk ook lekker slapen en een gewone wc;-)

Veel liefs!
  2. Germien:
    24 oktober 2011
    Ha, die Truus en Rob. Wat een ander land dan hier. De kleuren zijn geweldig,, maar... zoals jij al zei Truus, je ziet ook veel armoe. Geniet ervan, want het ziet er geweldig uit op die foto's.
    Heel veel groeten van Germien en Will.
  3. Suzanne:
    24 oktober 2011
    Heel leuk om te lezen!! Heb r echt op gewacht;) veel plezier knuf suus
  4. geert:
    25 oktober 2011
    Ha luitjes,
    Net weer even bijgelezen. Wat een herkenning. En wat blijft het een gaaf land met grote tegenstellingen. Toevallig ging "Erica op reis" (jaja, een reisprogramma met onze Terpstra) ook over india. Blijft mooi om te zien. Ik weet nog dat het voor ons ook een behoorlijke tijd nodig was om op cola te leven. Ik hoop dat dat goed blijft gaan. Kijk maar goed uit met wat jullie eten (en aanraken).

Geniet er nog!! Geert
  5. hansje en gerrit:
    25 oktober 2011
    hoop dat het beter gaat met jullie!
    dinges is heel erg gezond en vrolijkGoede reis verder, hansje
  6. nelleke:
    26 oktober 2011
    Wat geweldig allemaal, het is echt een droomreis, wat zal het moeilijk zijn om weer in het gewone leven te komen, maar dit heb je voor altijd in de pocket, veel liefs, Nelleke