zondag 23 oktober

24 oktober 2011 - Fatehpur Sikri, India

Vanmorgen vroeg opgestaan want we moesten om 6.15 uur vertrekken naar Bharatpur.     Onderweg zagen we weer de gebruikelijke taferelen van chaos en alles door elkaar.       We hadden weer een heel stuk slechte weg en moesten van links naar rechts manoeuvreren om de gaten een beetje te ontwijken met een snelheid van top 40 km/uur.                                                                                         Links en rechts zaten bomen, struiken, mensen voor zover als je kon zien onder een dikke laag stof/zand van de weg. Dus foto’s maken is niet te doen.       Truus en ik zijn allebei niet toppie gezond   (darmpjes) maar op rijst,bananen en veel cola komen we een heel eind.                                                  Na de gebruikelijke stops voor koffie en lunch kwamen we in Bharatpur aan waar we slapen in het paleis van de Mahadja wat tegenwoordig een hotel is.                                                                        Helemaal gaaf, groot mooi versierd, marmer op de vloer, kamer met zit gedeelte en hele grote badkamer kortom, dit vinden we nu fijn.                                                                                                            Ik zou zeggen kijk naar de foto,s en geniet ……wij doen het ook.

Nog wat feitjes over de kaste:

Officieel is het verboden, maar zeker op het platteland zijn er nog steeds regels en men houdt zich er strikt aan. Er zijn 4 kastes. De 1e kaste zijn de brahmanen, of priesters. In de 2e kaste zitten koningen en strijders. In de3e kaste zijn boeren en kooplieden en in de 4e kaste zitten de onreine mensen. Dan heb je nog de kasteloze mensen.

Slagers, schoonmakers e.d. zijn kastelozen.  Aan de achternaam en/of uiterlijk kun je zien in welke kaste ze zitten.   Je zit er voor je leven lang aan vast.

Toch zitten in de laagste kaste wel eens mensen, die met heel veel moeite zich kunnen opwerken. Zo is er een minister vanuit de laagste kaste opgeklommen.

Heel soms kan je zelfs buiten je eigen kaste met iemand uit de andere kaste trouwen.

Zoals het vroeger was, dat je zelfs niet in de schaduw van iemand van een hogere kaste mocht lopen, dat is niet meer.

Bij wet is ook geregeld dat je je niet mag bekeren tot een ander geloof. Je wordt b.v. als Hindoe geboren.

We rijden voorbij Mathura, dat is de geboorteplaats van Krishna. Mathura is nu een soort bedevaartsplaats geworden .

We gaan ook nog een Z.Indiase tempel bezoeken. Heel veel kleur en heel vrolijk. Zie foto.

Even over de Eneuchs:  Dat zijn gecastreerde mannen. Ze maken veel muziek bij b.v. bruiloften. Daar vallen ze zomaar binnen (net als bij een pasgeboren baby),  en willen vervolgens betaald worden. Als er niet betaald wordt, spreken ze een vloek uit. Soms gebeurt het ook wel, dat ze een baby meenemen om bij hun commune te voegen.  Vaak zijn het deurwaarders, ze werken ook wel in de prostitutie. Ze zijn vaak verkleed als vrouw, zien er heel opzichtig uit en ook heel erg geschminkt.

Helaas is hier geen Wifi, dus we proberen de dongel, want morgenvroeg gaan we naar het vogelpark Keoladeo en rijden om 14.00 uur verder naar Agra.

We hopen ook heel snel alle berichten van jullie te lezen en terwijl we nu zitten te genieten van muziek, dans, warmte en een drankje denken we af en toe aan het thuisfront.

1. Vera:
    25 oktober 2011
    Wat ontzettend rot dat jullie toch aan de s.. zijn. Hier gaat alles goed. Wacht op jullie foto's. Dikke kus.
  2. annecathrien:
    25 oktober 2011
    Hallo lieve mensen! Jullie maken toch wel heel veel mee hè!! Toch maar genoeg drinken, zodat de darmpjes weer op orde komen pfffftttt....Hier is het vandaag een echte herfstdag...vandaag vertrekken Lodie en ik (toch) naar Sauerland Winterberg...door omstandigheden gaan we wat later....Oh ja..onze zwerver Binkie hebben we met veel verdriet aan de dierenambulance meegegeven...hij had niesziekte en nog veel meer ziektes..bovendien was hij toch een echte wilde kat..Het is wat die dierenvriend harten van ons...
    Nou we vertrekken zo (paar uurtjes rijden maar...) Ik wens jullie veel plezier met jullie verdere reis...
    Liefs Miep x.x.x.x.x.